תקן 1045 – דברים שחשוב לדעת

תחום הבנייה הירוקה בישראל הולך ותופס תאוצה. במסגרת המגמה הזו, כיום כל מבנה מחויב לעמוד בתקנים ירוקים כחלק מתקנות התכנון והבניה וקבלת היתר רישוי למבנה. אחד מהתקנים הירוקים הללו הוא תקן 1045 – הנה לפניכם כל המידע החשוב בנושא

תקן 1045 – רקע ומטרות

בנייה ירוקה בישראל היא כבר מזמן אינה רק טרנד חולף. היא מהווה חלק מהותי מהדרישות של הרשויות המקומיות כחלק מתקנות התכנון והבניה וקבלת היתר רישוי למבנה. מטרת העל בתהליכי הבנייה הירוקה וקביעת התקנים השונים המגדירים את המבנה כמבנה ירוק, היא כמובן לשמור על איכות הסביבה ולעודד פיתוח בר-קיימא. מעבר לכך, ראוי לציין כי לבנייה ירוקה יש השפעה בריאותית על המשתמשים, והיא מביאה גם לחיסכון ניכר בהוצאות החשמל והמים.

מהו תקן ישראלי 1045?

אחד מהתקנים הירוקים המרכזיים בהליכי התכנון של בניינים הוא תקן ישראלי 1045. התקן פותח על ידי מכון התקנים הישראלי, לאחר מחשבה ותכנון של מהנדסים, אדריכלים המתמחים בין השאר בתחום אדריכלות ירוקה, ונציגים מהממשלה וממוסדות אקדמאיים. תקן זה עוסק בעיקר בכל תחום בידוד המעטפת החיצונית של מבנים שונים, מבני מגורים, מבני משרדים, מוסדות חינוך ועוד.
תקן 1045 פורסם לראשונה בשנת 1979, ומאז עבר מספר שינויים ועדכונים. הגרסה העדכנית של התקן, נכון לשנת 2022, מפרטת הוראות ודרישות טכניות הנוגעות בעיקר בנושאים הבאים:

בידוד תרמי תקן 1045

התקן מסדיר את כלל הנושאים המשפיעים על יכולות הבידוד התרמי של המבנה, החל מקביעת עובי מינימלי של החומרים המרכיבים את המעטפת החיצונית של המבנה ועד בחירת חומרי הבידוד המתאימים.

אוורור

קביעת מיקום פתחי האוורור והגדרת הנחיות לאוורור טבעי.

קירוי וחומרי בנייה

במסגרת תקן 1045 ניתן למצוא מגוון המלצות לשימוש בחומרי קירוי ובנייה בעלי החזר קרינה גבוה, המקטין את ספיגת החום החיצוני.

זיגוג והצללה

פתרונות זיגוג והצללה בכל הקשור לחלונות המבנה, במטרה למנוע חדירת חום מיותר.

בידוד תרמי תקן 1045

המטרה העיקרית של תקן 1045 היא להביא לחיסכון באנרגיה, בעיקר באמצעות שיפור הטכניקות של קירור וחימום מבנים. זאת תוך התייחסות לדרישות מינימליות לבידוד תרמי, ובעיקר בהתייחס למעטפת החיצונית של המבנה – קירות, גגות, רצפות וכדומה.
בידוד תרמי אופטימלי במבנה מסייע בשמירה על טמפרטורה יציבה, ומביא להפחתה מהותית בצריכת האנרגיה, וכפועל יוצא מכך גם לחיסכון ניכר בהוצאות. בכדי להגיע לבידוד תרמי אופטימלי של המבנה, נעשה לרוב שימוש בחומרים מבודדים כמו קלקר וזכוכיות כפולות. מדובר בחומרים בעלי תכונות מבודדות, המסייעות לצמצם את חדירת החום למבנה.

תקן 1045 – כיצד יועץ בניה ירוקה יוכל לעזור לנו?

יישום התקן בעבודות בנייה, הוא כאמור חלק מרכזי בדרישות של הרשויות המקומיות במסגרת הוצאת היתר רישוי למבנה. על מנת לוודא כי המבנה אכן עומד בדרישות התקן, ולבחון כיצד ניתן לשפר את תהליכי הבנייה, להתאים אותם לדרישות התקן ולהביא באופן כללי להתייעלות אנרגטית מקסימלית – חשוב שיהיה לצידכם יועץ בניה ירוקה לאורך כל התהליך.
תהליך הליווי והייעוץ של מומחה בנייה ירוקה כולל ניתוח של תנאי האקלים בסביבת המבנה, חישוב עומסי קירור/חימום, סימולציות ממחושבות הבודקות את הביצועים התרמיים, קביעת אסטרטגיה נכונה וריאלית לעמידה בתנאים, ועוד מגוון אמצעים. כל אלה יחדיו יסייעו לכם להימנע מעיכובים מיותרים, ולקבל את כלל האישורים הנדרשים למבנה ירוק, הן בשלב ההיתר והן בשלב האכלוס.

לסיכום

בנייה ירוקה היא חלק מרכזי בתהליך רישוי למבנה. אחד התקנים הירוקים הוא תקן 1045 המסדיר את כל נושא התכנון התרמי של המבנה. תכנון זה בא לידי ביטוי באמצעות נושאים כמו אוורור יעיל, הצללה ושימוש בחומרי בנייה ייעודיים. מלבד התרומה לסביבה, יישום נכון של התקן תורם גם לחיסכון ניכר באנרגיה ובהוצאות. בכדי לוודא שהמבנה שלכם אכן עומד בתקן, כדאי להתייעץ עם יועץ בנייה ירוקה, שיכוון וילווה אתכם לאורך כל התהליך.

שיתוף הפוסט

צריכים ליווי מקצועי לאורך הפרוייקט?

השאירו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

הרשמה לניוזלטר
Join Newsletter